Nordkapp - Lindesnes 29. juli til 14. august 2011

NPL trening 25. og 26. mai

NPL treninger helga 25-26 juni
For ei fantastisk helg! Vi er egentlig heldige for vi har et fantastisk sykkelterreng like utenfor vår egen stuedør. Helgas NPL treninger var lagt til veier som vi vanligvis ikke bruker så mye, men bare for å ha sagt det; vi var alle overbegeistret over hvor fint det er og ikke minst kupert! Spesielt søndagens tur!

Det vi lærte mest på disse to dagene var at tiden flyr fra oss dersom vi ikke er effektive på NPL. Vi følte selv at vi ikke brukte så mye tid på pausene men allikevel var klokken nærmere 6 da vi kom frem til Hægeland på søndag. Løypa var dog veldig kupert men snittfarten var omtrent der den bør ligge på NPL. Vi startet også en time senere enn hva vi skal de fleste dagene på NPL (vi startet kl. 09.00 fra Hægeland) og hadde et par punkteringer som tok noen ekstra minutter. Så vi konkluderte med at tiden og effektiviteten kan bli en utfordring på NPL.

En annen ting som vi lærte: Vi er alle ekstremt godt forberedt:-) Ingen hadde problemer disse to dagene og vi var piggere på søndag enn lørdag med over 18 mil  beina! Vi kommer til å sykle oss i kjempeform....

Lørdag:
Arild M, Frode J, Knut T, Øystein F, Kjell Rune og undertegnede dro fra MX-Sport kl 09.00 sharp. Jon Arne Ljosland ble med oss opp til Iveland før han svingte av mot Frigstad. Vi andre fortsatte mot Bortelid via Evje. En kort kaffepause på Essostasjonen på Hornnes før vi dro innover Dåslandsdalen og stigningene der inne. For de som ikke vet det; bakken er nøyaktig 3,7km. Kjempebakke! På Bortelid var det lunsj og kaffe. Derfra og ned til Bjelland var det mer eller mindre tempodrag. Alle fikk sine ”moment of glory”. På Bjelland ble det nok en liten pause med is og Cola før vi startet på grombakken! Fra toppen av bakken tok Kjelly ansvar og dro oss hjem i en vanvittig tempo. Vi var alle imponert over din kjørestyrke Kjelly. Du er sprek!

Totalt: 185km t/r MX Sport
Snaue 2000 høydemeter

Søndag
Dagen i dag var enda mer fantastisk. Samme gjengen bortsett fra Arild M. Vi kjøre bilen opp til Hægeland og Lars Magne ble med som følgebil med NPL hengeren på slep. Løypa gikk akkurat som annonsert. Dagen skulle bli meget kupert med mange heier som skulle krysses. De to tøffeste stigningene er selvfølgelig fra Byremo opp til Naglestadheia. 2,7km med rundt 16% stigning hele veien. I dag hadde jeg kompaktkrank og deilig var det:-) Den nest tøffeste er opp fra Kvås mot Konsmo. Ca. 12-13% hele veien i ca 2,5km. Kjelly hadde 53-39 krank og hadde bare ett stort ønske; gjett hva? :-)

Etter ca 10 mil stoppet vi i Kvinesdal og spiste lunsj. Da hadde vi vært innom Eiken, over Haddelandsheia (520moh) og Kvinlog. Vi hadde hatt motvind mesteparten av dagen men resten skulle bli medvind og det ble det:-) Det gikk som en lek opp til Kvinesheia. Deilig at E39 er lagt om. Lite trafikk og noen flotte bakker. Midt på heia tar vi inn på Fv. 461 mot Lyngdalen (ca 3 km sør for Kvås). Dette var en ny vei for mitt vedkommende. Det var en kjempevei med en svært morsom og lang utforkjøring. Våre to lokale NPL deltagere så vi ikke noe til i dag! Hvor de hadde blitt av vites ikke. Håper de satt på sykkelen og forberedte seg de også? Siste stoppen tok vi i Konsmo. Kun en kort pause der vi fylte flaskene og tok en Cola. Nå var det kun 2 heier igjen. Først over til Laudal og opp fra Kleveland bro. Da vi kom til Kilen tok vi direkte til Hægeland via Hønemyr.

Totalt: 187km
Ca. 2700 høydemeter

Takk for turen guter – og hjelpa Lars Magne. Det er sånne helger man husker i lang lang tid.

Mvh
Johnny

Trykk på bildet

25.06.2011
Rysstad - Lysebotn, video 1 fra turen se her >>

28.06.2011
Her er video 2 (trykk her >>) fra sykkelen til Kenneth da han, Per Yngvar, Ken Vidar og Øyvind T syklet ned til Lysebotn. Len deg tilbake og se 12 min. med film.